Sinetron Cucu Menantu SCTV | Sinopsis dan Pemeran Cucu Menantu SCTV

Sinetron Cucu Menantu SCTV | Sinopsis dan Pemeran Cucu Menantu SCTV. SCTV kembali menayangkan ulang Sinetron Cucu Menantu yang pernah sukses tahun 2008, Sinetron Cucu Menantu. Di film ini banyak lika-liku kehidupan tentang asmara percintaan dan cobaan hidup yang menghinggapi Vina (Kirana Larasati), salah satu pemeran utama Sinetron Cucu Menantu yang akan tayang ulang pada 3 Januari 2013. Berikut Sinopsis/Alur Cerita selengkapnya :

Sinopsis Sinetron Cucu Menantu SCTV  

Sinopsis Sinetron Cucu Menantu SCTV

Lahir dari keluarga sederhana, Fahri pemuda berusia 25 tahun digambarkan sebagai tokoh yang tampan dan bijak. Sebagai seorang pengurus di sebuah mal kecil, Fahri sangat menjunjung tinggi nama keluarga. Fahri mempunyai kekasih bernama Vina, seorang desainer. Vina adalah gadis cantik, percaya diri, ekspresif, manja, dan sangat cuek. Meskipun sudah tiga tahun berpacaran, mereka tidak pernah mengenalkan pasangan masing-masing kepada orang tua.

Lantaran itulah Melinda, ibu Vina, mengira kalau anaknya masih belum mempunyai kekasih. Melinda lantas mendesak Vina agar segera menikah. Bahkan Heru, ayah Vina, sibuk mencarikan calon suami untuk sang anak. Menyadari hal tersebut, Vina pun mendesak Fahri untuk segera menikahinya. Sayang tak seperti harapan, Fahri menolak permintaan itu kerana Vina bukanlah jenis perempuan yang diinginkan oleh Nenek Sri, nenek Fahri yang sangat kolot yang selama ini selalu mengendalikan keluarga. Fahri sangsi kalau Vina boleh masuk dalam keluarga besarnya yang sangat berbeda dengan keluarga Vina. Terlebih sikap Vina yang cuek dan sembrono sudah pasti tidak akan mengena di hati keluarga Fahri.

Suatu malam, Nenek Sri bermimpi mencari bayi dalam keranjang. Seketika itu juga, Nenek Sri mengumpulkan seluruh keluarga, Fahri dan orang tua Fahri, Darto dan Salamah, beserta Farah (adik Fahri). Rupanya, Nenek Sri yakin bahawa mimpinya itu mempunyai arti kalau keluarga besar mereka harus segera mendapatkan bayi. Nenek Sri lantas menyuruh Fahri menikah. Namun tak satu pun calon isteri yang disodorkan yang sesuai di hati Fahri.

Sementara itu Farah yang berprofesi sebagai penulis senario sinetron didesak oleh Denias, kakak Vina yang juga seorang pembantu pengarah, untuk segera menyelesaikan senario kerana stok tayangan makin menipis. Awalnya, Farah sempat kesal dengan sikap Denias. Namun semakin sering bertemu membuat kedua-duanya menjadi lebih dekat. Mereka tidak saling mengetahui kalau Fahri dan Vina selama ini telah menjalin cinta.

Di bahagian lain, lantaran didesak terus oleh Nenek Sri, Fahri akhirnya berniat mengenalkan Vina kepada keluarganya dengan mengajak gadis itu makan malam. Sayang, ketika hendak makan malam Fahri dan Vina justeru bertengkar hanya kerana masalah kecil. Gara-gara pertengkaran itu, Vina meminum wain hingga mabuk. Fahri segera mengejar Vina yang keluar dari kafe, sehingga kedua-duanya bertengkar di jalan.

Dalam keadaan mabuk, Vina ngoceh tidak keruan. Tanpa disedari, Vina masuk ke warung makan ayam bakar milik keluarga Fahri. Melihat situasi yang kurang menguntungkan itu, Fahri cuba menarik tangan Vina untuk keluar dari kedai tersebut. Tapi yang terjadi, Vina yang mabuk malah menyuruh Salamah agar melayaninya. Darto pun menanyakan identiti gadis yang tengah mabuk kepada Fahri. Namun Fahri tidak mengakui kalau Vina adalah kekasihnya. Akhirnya, Vina yang mabuk justeru membongkar rahsia kalau mereka adalah sepasang kekasih.

Keesokan harinya setelah sedar dari mabuknya, Vina yang ketika itu berada di rumah Fahri langsung kabur dan tidak sengaja meninggalkan telefon bimbit miliknya. Tak lama, Salamah menemui Melinda untuk mengembalikan telefon bimbit milik Vina, sekaligus membincangkan perihal hubungan Fahri dan Vina. Pada kesempatan itu Salamah mengungkapkan ketidaksetujuannya terhadap Vina yang dianggap sebagai perempuan yang tidak mempunyai sopan santun. Melinda pun marah setelah mengetahui hal tersebut kerana keluarga mereka tidak setaraf. Sebaliknya, Vina berkeras ingin berkahwin dengan Fahri.

Fahri dan Salamah berfikir bahawa Nenek Sri pasti tidak akan setuju apabila Fahri berkahwin dengan Vina, lantaran gadis itu bukanlah tipikal perempuan pilihan. Tapi yang terjadi malah di luar dugaan, Nenek Sri meminta Vina dan Fahri agar segera berkahwin. Meskipun Salamah keberatan, Nenek Sri tetap menjatuhkan pilihannya pada Vina dengan syarat, Vina harus tinggal bersama mereka.

Akhirnya keluarga Fahri dan keluarga Vina hanya boleh pasrah dengan keputusan tersebut. Ketika perkenalan keluarga, Denias dan Farah syok kerana mereka ternyata akan menjadi calon keluarga besar. Padahal pada saat itu, benih-benih cinta sudah bersemi di antara mereka. Akhirnya Denias dan Farah pun backstreet.

Setelah rasmi menjadi sepasang suami-isteri, Vina dan Fahri dihadang banyak masalah. Semua itu kerana pada dasarnya perbezaan yang terbentang di antara mereka memang sangat menarik. Vina harus menghadapi aturan yang berlaku dalam keluarga Fahri yang dinilainya cukup kolot. Sementara Salamah tertekan oleh Nenek Sri yang ingin melampiaskan kemarahannya kepada Vina. Sedangkan Fahri berada dalam kedudukan tersepit di antara Salamah dan Vina.

Setiap kali hubungan menantu dan mertua itu membaik, muncul lagi konflik yang memisahkan mereka. Puncak perseteruan itu berlaku ketika hubungan Farah dan Denias terungkap. Salamah mengatakan bahawa Vina sudah membawa sial bagi keluarga mereka. Akhirnya, Vina memutuskan untuk keluar dari rumah keluarga Fahri. Tak lupa, Vina juga menyalahkan Denias yang sudah meranapkan rumah tangganya. Fahri pun menjadi serba salah.

Denias yang sangat mencintai Farah lantas berbohong pada keluarganya dengan mengatakan bahawa dia sudah menghamili Farah. Apa boleh buat, keluarga akhirnya bersetuju dengan perkahwinan Denias dan Farah. Pertukaran keluarga pun terjadi, Farah masuk dalam keluarga Denias sebagai menantu Melinda dan Heru. Kesempatan itu dimanfaatkan Melinda untuk balas dendam dengan melayan Farah seperti pembantu.

Di sisi lain, hubungan Vina dan Salamah pelan-pelan mulai membaik. Bahkan, Vina membantu memperjuangkan nasib Salamah yang selama ini dijajah oleh Nenek Sri. Perjuangan itu tentu saja dengan mewujudkan kekecohan yang lain.

Sinetron Cucu Menantu SCTV
Pemain / Pemeran Sinetron Cucu Menantu SCTV
  • Kirana Larasati sebagai Vina
  • Revand Narya sebagai Fahri
  • Ditmar Hadi sebagai Ariel
  • Bayu Kusuma Negara sebagai Dennis
  • Poppy Bunga sebagai Farah
  • Rina Hasyim sebagai Nenek Fahri
  • Ranti Purnamasari sebagai Melinda
  • Linda Ramadhanty sebagai Salamah
  • Derry Drajat sebagai Heru
  • Indah Ayu Putri sebagai Felicia
  • Thalita Latief
  • Adhi Pawitra sebagai Dito
  • Rio Dewanto sebagai Bagas
  • Sharena Rizki sebagai Rizka
Demikianlah Biodata Profil Pemain dan Sinopsis Film Sinetron Cucu Menantu SCTV. Selamat Menonton.

0 Response to "Sinetron Cucu Menantu SCTV | Sinopsis dan Pemeran Cucu Menantu SCTV"